対人戦ダメージ計算式(その8)

ダメージ計算式(旧式)の解説つづきです。今回で最後になります。

前回、(その7)でダメージバフ系について説明しましたが、最後は特定兵種ダメージバフについてです。

特定兵種ダメージバフはダメージバフ系(軍ダメ+〇〇ダメ)とは別計算になるバフで、馬の対歩兵ダメージ、弓の対騎兵ダメージ、など特定の兵種組合せ時に影響するバフです。これは、ドラゴンスキルや霊龍スキル、同盟研究の合計値がレポートに表示されますが、ダメージ計算においては、この値にさらに兵種相性が加算(または減算)されます。

兵種相性は訓練所の説明文に次のように書かれています。

①戦士はアーチャーの攻撃に強い
②槍は軽騎兵の攻撃に強い
③軽騎兵はアーチャーに特攻ダメージ
④重騎兵は戦士に特攻ダメージ
⑤アーチャーは全ての騎兵に特攻ダメージ
⑥クロスボウは槍に特攻ダメージ

当初、この通りに兵種相性を考慮した計算式を組んでいたのですが、どうしても実際の戦闘結果と一致せず、頭を悩ませていました(これが解析に時間がかかった2つ目の理由です)。結局、1から兵種相性を調べ直した結果、次の通りではないかと考えています。

①戦士はアーチャーの攻撃に強い
②槍は軽騎兵の攻撃に強い
③軽騎兵はアーチャーに特攻ダメージ
④重騎兵は戦士に特攻ダメージ
⑤アーチャーは軽騎兵、重騎兵に特攻ダメージ
⑥クロスボウは槍に特攻ダメージ
⑦槍は軽騎兵、重騎兵に特攻ダメージ
⑧アーチャーはアーチャーに特攻ダメージ

表にするとこのようになります。

*)表中、〇(特攻ダメージ)は、特定兵種ダメージバフの差分計算に+20%加算、×(ダメージ軽減)は20%減算。


よほど特殊な実装をしていない限り、兵種相性はこの表が正しいと思われます。(他の解析を行っている方も、この見解で一致しました)

解析の結果、軽騎兵のアーチャーへの特攻は実は無い、となりました。ちょっと信じられないかもしれませんが、確かに思い当たる節はあります。弓特化編成に対し、騎兵特化編成で対抗しようとすると、同程度のバフでは弓編成の方が勝率は高いのです。もちろんこれは歩兵との相性など他の要因にも因るのですが、騎兵⇔弓兵間の特定兵種ダメージバフに20%加算があるか無いかという差は、かなり大きいのではと思います。

(⑧アーチャー→アーチャーの特攻が謎過ぎるので、実は③軽騎兵→アーチャーの特攻がバグでこれに置き換わっているのでは?と個人的には疑っています)

 

5 Replies to “対人戦ダメージ計算式(その8)”

  1. hello, I am argentine. then, you will understand that I speak spanish (spanish) haha. i am using the translator of “deepl” (spanish – english). Well, I tell you that I have read all your articles and they are very interesting.

    I have some concerns.

    1. is it possible to combine the damage to the golem (damage to the wolf in GOG, I play in gog and your formation works well) with a formation similar to this one that many players use?
    10% infantry
    30% cavalry
    60% bandits
    I think it’s possible, but I don’t know how to do it in excel with an automatic troop formation.

    2. is it possible that you can make a video to be able to understand it? well, it’s very complicated and I really don’t understand it. i think most people who don’t speak or understand your language have this main problem. if it’s a very graphic video i’m sure we’ll understand what you say and how to fill in the simulator. i’d like to try it.

    3. I appreciate your great work on these games, I love the strategy.

    1. hello, welcome from the other side of the earth.

      1. I don’t know the excel sheet. is it for GoG?
      Golem formation simulator is very simple algorithm. so I think that it may be able to do on excel.
      please try to challenge yourself.

      2. Unfortunately I cannot make video. It will take a lot of time to do.
      If I had more time, I want to play KOA more and analyze the battle system haha.
      About golem formation simulator, I found some introduction video in a foreign language.

      3. Thanks you. You enjoy the game too.

      1. hay palabras que no tienen traduccion del japones al ingles, si usted puede poner un ejemplo en ingles, estaria muy agradecido, estuve intentando una semana y realmente no lo entiendo jaja. Desde ya muy agradecido a su trabajo.

        1. Thank you for responding. It’s for gog (koa) play.
          1. I have trouble understanding the pvp simulator, which is the one I’m interested in knowing.
          2. the golem damage simulator (the wolf in gog) is working very well!. someone made an excel for that.
          3. this last article of yours is very good! I just can’t understand it clearly. it’s very complicated from Spanish to Japanese. even translating it from Japanese to English is not good translation.

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